حمایت ، اشتغالزایی ، کار آفرینی

۱.معرفی:

مجموعه فعالیت‌های توانمندسازی شرکت چکاوک شهر  مبتنی بر فرآیندی زنجیره‌ای است که تمامی فعالیت ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن تأثیرگذار هستند. توانمندسازی، ترکیبی متعادل بین ویژگی‌های فردی (عمومی)، مهارت‌های ذاتی و اکتسابی و همچنین دانش تخصصی است. توانمندسازی به معنای بهبود و ارتقای مجموعه‌ای از دستاوردها شامل مهارت‌ها، دانش‌ها و خصوصیات فردی است که افراد تحت پوشش را قادر می‌سازد به شغل مناسب دست یابند و در آن شغل موفق باشند.

سیاست‌های اجرایی
  • شناسایی مددجویان مستعد و تعیین میزان توانایی، تجربه و مهارت اقشار تحت پوشش و مددجویان موردی؛
  • کوشش در ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی، دانش فنی و مهارت حرفه‌ای آنها؛
  • شناسایی امکانات بالقوه و بالفعل مناطق مختلف کشور و بهره‌گیری از آن جهت ایجاد و توسعه اشتغال مددجویان؛
  • ایجاد زمینه مناسب جهت حضور مددجویان مستعد در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به منظور اشتغال و کسب درآمد پایدار؛
  • هدایت مددجویان به سمت اجرای طرح‌های کوچک اقتصادی در قالب مدل‌های موفق انفرادی (خود اشتغالی) و تعاونی‌های خانوادگی، فامیلی با رعایت شرایط فرهنگی و توانایی مددجویان به هر شکل ممکن (حقیقی یا حقوقی)؛
  • همیاری در اجرای طرح‌های تجمعی که از صرفه اقتصادی بالاتری نسبت به طرح‌های انفرادی برخوردار هستند؛
  • همیاری در اجرای طرح‌های ویژه استانی و منطقه‌ای که دارای توجیه اقتصادی بوده و مددجویان قادر به انجام آن باشند؛
  • اولویت دادن به اشتغال مددجویان ساکن در روستاها و شهرهای کوچک؛
  • ایجاد تنوع بیشتر در فعالیت‌های اشتغال با رویکرد فناوری‌های جدید و متناسب با استعداد و امکانات مناطق؛
  • پشتیبانی فنی، مالی و تدارکاتی جهت پایدارسازی مشاغل  ایجاد شده؛
  • انجام نظارت‌های دقیق فنی و مدیریتی (قبل، حین و بعد از فعالیت‌های اشتغال)؛
  • ایجاد ساز وکار مناسب جهت پیشگیری از سقوط مجدد مددیافتگان به چرخه فقر؛
  • استفاده از فرصتهای شغلی بلاتصدی موجود در بنگاهها، شرکتهای خصوصی و دولتی و… با هدف اشتغال مددجویان؛
  • تعامل با کارفرمایان و صاحبان صنایع به منظور اشتغال کارجویان مورد حمایت در بنگاه‌های مربوطه.
راهبردهای توانمندسازی اقتصادی مددجویان

 شناسایی مددجویان مستعد

  • ایجاد بانک اطلاعات کاملی از مددجویان و مهارت های فردی؛
  • شناسایی استعداد، توان و میزان آگاهی‌های علمی، فنی و مهارت‌های حرفه‌ای مددجویان.

 ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی، دانش فنی و مهارت‌های حرفه‌ای

  • برگزاری دوره‌های آموزش فنی وحرفه‌ای و ارتقای مهارت کارجویان؛
  • برگزاری دوره‌های کارآموزی برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان؛
  • برقراری کارورزی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی.

 ایجاد زمینه مناسب جهت کشف خلاقیت‌های نهفته مددجویان مستعد

  • برگزاری مسابقات فنی و مهارت؛

 افزایش توان اقتصادی افراد و خانوارهای تحت پوشش

  • کاریابی برای مددجویان آماده به کار ( بجز حوزه های فنی، کارگاهی )؛
  • ایجاد فرصت‌های شغلی برای مددجویان مستعــد از طریــق اعطای تسهیلات مالی و کمک‌های فنی و تدارکاتی.

پایدارسازی مشاغل ایجاد شده

  • نظارت بر حسن اجرای طرح‌های اشتغال و خودکفایی؛
  • کنترل کیفیت محصولات تولیدی مددجویان؛
  • پشتیبانی فنی و تدارکاتی از مددجویان کارآفرین؛
  • کمک در بازاریابی و فروش محصولات تولیدی مددجویان.

توسعه اشتغال

  • شناسایی مشاغل جدید؛
  • شناسایی منابع و امکانات؛
  • طراحی و تدوین مدل‌های نمونه.

افزایش بهره‌وری

  • نظارت برحسن اجرای برنامه‌ها و طرح‌های اجرا شده؛
  • نظارت بر مصرف منابع (مدیریت منابع)؛
  • ارزشیابی عملکرد واحدها و عوامل اجرایی؛
  • ایجاد یک نظام انگیزشی (تشویق مددجویان موفق و عوامل اجرا).
گروه‌های هدف

پذیرش و تأیید استحقاق تمامی مددجویان اعم از مددجوی مستمری بگیر و فرزندان ایشان و مددجویان تک و چند خدمتی جهت دریافت تسهیلات اشتغال و خودکفایی (آموزش، کاریابی و اشتغال) از طریق شرکت چکاوک شهر  انجام می‌پذیرد.

* اولویت  ثبت نام اشتغال و خودکفایی به ترتیب برای گروه‌های زیر لحاظ شده و پرداخت تسهیلات مذکور به هر یک از اولویت‌ها منوط به عدم وجود مددجوی مستعد اشتغال در اولویت بالاتر است:

الف – مددجویان کمک معیشت بگیر

ب – فرزندان مددجو

ج – مددجویان تک و چند خدمتی

۱-خدمات اشتغال و خودکفایی به مددجویان تک و چندخدمتی فقط به نیازمندان جویای کار (فاقد شغل) با اولویت سرپرستان خانوار و  افراد با انگیزه کار با رعایت ترتیب زیر ارائه می‌شود:

الف – زنان سرپرست خانوار (فوت همسر، مطلقه، همسر زندانی، همسر فاقد صلاحیت، دختر مجرد خودسرپرست و…) 

ب – نیازمندان جویای کار رده سنی 20 تا 50 سال 

ج – سایر متقاضیان (مرزنشینان و افراد ساکن در مناطق محروم،  نیازمندان معرفی‌شده از سوی مسئولان (دفتر مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس، مسئولین دولتی، ائمه جماعات و…)، انجمن ها ، خیریه ها ، 

«مدل توسعه اشتغال و خودکفایی مددجویان»

گام ۱- آمایش فضای کسب و کار مناطق:

قبل از انجام هر اقدامی لازم است کارشناسان و مشاوران شغلی حوزه اشتغال و خودکفایی آگاهی و اطلاع کافی از شرایط، فرصت‌ها، تهدیدات، زمینه‌های شغلی، خوشه‌ها و شبکه‌های شغلی و… موجود در منطقه محل فعالیت خود داشته باشند تا بتوانند بهترین گزینه و راهنمایی را به مددجویان ارائه کنند و بر این اساس مددجویان مطابق با استعداد و امکاناتشان در یک رشته شغلی مناسب آموزش دیده و طرح اشتغال اجرا نمایند؛ لذا یکی از مهم‌ترین اقدامات این حوزه اجرای برنامه آمایش فضای کسب و کار مناطق است که نتایج آن در گام‌های بعدی فرایند توانمندسازی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

گام ۲- استعدادسنجی مددجویان:

در این مرحله تمامی اعضای خانواده تحت حمایت بالای ۱۵ سال، از نظر استعدادها، توانایی‌ها و امکانات فردی و خانوادگی، مورد بررسی و مصاحبه قرار می‌گیرند و افراد مستعد اشتغال برای انجام مشاوره‌های تخصصی به مشاور شغلی ارجاع می‌شوند.

گام ۳- مشاوره و راهنمایی شغلی:

مشاور شغلی با انجام مصاحبه و اجرای تست‌های مختلف، وضعیت متقاضی را از جهت استعدادها، علایق، مهارت‌ها، تجارب، تحصیلات، امکانات و فرصت‌های محیطی و خانوادگی، و ویژگی‌های شخصیتی وی تعیین می‌نماید. در این مرحله مشاور شغلی نسبت به ارائه راهنمایی‌های لازم در جهت اجرای بهینه فرایند توانمندسازی متقاضی اقدام می‌نماید.

گروه های اشتغال زایی

برگزاری دوره های حقوقی ، مدیریتی ، کسب و کار ، مارکتینگ،  آنلاین و حضوری رایگان در راستای بهبود عملکرد پایداری اشتغال زایی مدد جویان