BUSINESS PLAN

آیا می‌دانید طرح کسب‌وکار چیست؟ چگونه می‌توانید با این طرح ایده‌های ذهنی خود را عملی کنید؟ آیا می‌دانید این طرح ابزاریست که می‌توان ایده ذهنی و سرمایه خود را در حوزه کاری مورد علاقه به ثمر رساند؟

این طرح به عنوان ابزاری برای پیش‌بینی و مدیریت بهتر کسب و کارهای موجود یا جدید محسوب می‌شود. این کار از طریق توجه به اولویت‌ها، نظارت و ارزیابی پیشرفت و کمک به دستیابی اهداف از پیش تعیین شده صورت می‌گیرد. این چنین طرحی، کارآفرینان را قادر می‌سازد تا در مراحل مختلف آمادگی‌های لازم را برای پیشبرد برنامه‌ها به دست آورند.

از آنجا که تدوین یک طرح کسب و کار، سرمایه گذاری ارزشمندی از پول و زمان محسوب می شود، شما می خواهید پیش از انجام این سرمایه گذاری اطمینان حاصل کنید که هیچ مانع بزرگی بر سر راه ایده کسب و کارتان وجود ندارد. شناسایی موانع این هدف تدوین یک طرح توجیهی است.

سه اصل یک طرح کسب و کار

arrow
01
 تعریف و توصیف کسب و کار
تعریف و توصیف کسب و کار

arrow
02
 تحلیل استراتژی بازار
تحلیل استراتژی بازار

03
 تحلیل مالی
تحلیل مالی

گام اول: شناخت محصول و طرح، مطالعات بازار

در این قسمت ابتدا شاخص‌های مهم محصول/ خدمت مورد نظر طرح ارزیابی و تحلیل شده و اهداف کلان پروژه و نتایج مورد انتظار از آن برای آشنایی بهتر با طرح بیان می‌گردد. در ادامه این بخش مطالعات بازار یا Market Study با محوریت محصول/ خدمت مذکور توسط تیم مجموعه مورد ارزیابی قرار گرفته و عوامل تاثیرگذاری مانند عرضه، تقاضا، مصرف، بازار هدف و سایر موارد مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند. برخی از مهم‌ترین مواردی که در این قسمت ارزیابی می‌شوند عبارتند از:

  1. مجوزهای اخذ شده توسط طرح
  2. موقعیت یابی اجرای طرح
  3. مشخصات مجری و در صورت وجود اطلاعات ثبتی شرکت مورد نظر
  4. توزیع جغرافیایی بازار و روش‌های بازاریابی
  5. تعرفه‌های گمرکی، مالیات‌ها و ….
  6. پیش‌بینی تقاضا و روند رشد و تغییرات
    و ….

لازم به ذکر است که مجموعه چکاوک شهر، با مجموعه‌های معتبر ارائه دهنده گزارشات تحلیل صنایع و بازار، در این فصل از طرح کسب و کار در صورت صلاحدید و نیاز سفارش‌دهنده به طور مفصل، تحلیل مسائل بازار داخلی و خارجی در طرح مورد نگارش بپردازد.

گام دوم: مطالعات فنی و فناورانه، اندازه و محل اجرای طرح

بخش دوم گزارش اختصاص دارد به بررسی و معرفی ویژگی‌های فنی طرح مانند روش تولید یا ارائه خدمت، دانش فنی مورد استفاده، ظرفیت طرح، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزات طرح، نیروی انسانی مورد نیاز و زمان‌بندی دوره ساخت و بهره‌برداری. در این فصل از گزارش به سرفصل‌های زیر نیز پرداخته خواهد شد:

  • محل فروش، محل تولید و نحوه توزیع
  • هزینه‌های مالی طرح
  • روش‌های تولید و هزینه‌های توزیع
  • تحلیل و بررسی محل اجرای طرح
  • بررسی کانال توزیع محصول/ خدمت
گام سوم: مطالعات مالی و مهندسی طرح

در این قسمت از گزارش به بررسی هزینه‌های مختلف، نحوه استقرار و نمودارهای فرآیند در طراحی و تولید پرداخته می‌شود. در این بخش هزینه‌های ثابت سرمایه‌گذاری، هزینه‌های قبل از بهره‌برداری طرح، هزینه‌های بهره‌برداری سالیانه و هزینه سرمایه در گردش به همراه برنامه پیش‌بینی شده تولید و فروش بررسی شده و نمودارهای بخش‌بندی هر یک از این سرفصل‌های هزینه‌ای ترسیم می‌شوند. برخی از دیگر از مواردی که در این فصل ارزیابی خواهند شد عبارتند از:

  • نمودار جریان مواد
  • هزینه‌های تجهیزات و ماشین آلات تولیدی طرح
  • ساختمان‌ها و محل قرارگیری آن‌ها در طرح
  • هزینه‌های مواد اولیه، کمکی، مصرفی و بسته‌بندی طرح
گام چهارم: شاخص‌های مالی و سرمایه‌گذاری پروژه

این قسمت از گزارش‌های امکان سنجی ادامه ی  بخش سوم می‌باشد که به دلیل اهمیت آن در فصلی جداگانه بیان می‌گردد. در این بخش مجموع هزینه‌ها و مخارج طرح، درآمدها، بهای محصولات، برنامه فروش و تولید، جریانات نقدی طرح و … توسط نرم‌افزار تحلیل شده و در قالب جداول و نمودارهای متعدد بیان می‌گردد. شاخص‌های مهم مالی و اقتصادی نظیر IRR و NPV در این قسمت مورد تحلیل قرار می‌گیرند.

گام پنجم: ارزیابی طرح توجیهی و تحلیل حساسیت طرح

در این فصل بر اساس اطلاعات حاصل از فصل‌های گذشته به ویژه فصل پنجم شاخص‌های مهم و اثرگذار در طرح استخراج شده و ارزیابی طرح بر اساس این موارد انجام می‌گیرد. برخی از این شاخص‌ها عبارتند از:

  • قیمت فروش محصول مورد نظر طرح
  • بودجه مورد نیاز نیروی انسانی همراه با تخمین حقوق و دستمزد نیروها
  • برآورد استهلاک طرح (تجهیزات، ماشین آلات و …)
  • بررسی نقطه سربه سر
  • ارزش خالص فعلی سرمایه گذاری
  • نرخ بازرده داخلی
  • اشتغال
  • دوره بازگشت سرمایه
  • و …

در انتهای این فصل حساسیت طرح نسبت به تغییرات احتمالی سنجیده می‌گردد تا در صورت تغییر در شاخص‌های اثرگذار در طرح مانند تغییرات نرخ ارز یا تغییرات در برنامه فروش پیش‌بینی درستی از تاثیرات آن در طرح وجود داشته باشد. تحلیل حساسیت طرح در سرفصل‌های کلی زیر و زیرفصل‌های وابسته به هریک صورت می‌گیرد:

  1. تغییر در برنامه فروش
  2. تغییر در هزینه‌های ثابت طرح
  3. تغییر در هزینه‌های متغیر طرح

مجموعه چکاوک شهر در نگارش بخش تحلیل حساسیت با در نظر گرفتن تنوعی از سناریوهای مختلف که در آینده می‌توانند طرح مورد تدوین را تحت تاثیر قرار دهند، امکان پویایی هرچه بالاتر طرح تدوین شده را فراهم می‌نماید. از این لحاظ تغییرات در مواردی مانند قیمت مواد اولیه، قیمت ارز، قیمت زمین و … مورد توجه قرار گرفته و سناریوهای ترکیبی از تغییرهای احتمالی توسط تیم فرا تحلیل می‌شوند و اثرات آن‌ها بر طرح بررسی می‌گردد که قابلیت اطمینان‌پذیری طرح در گذشت زمان را بیشتر می‌نماید.

گام ششم: بوم مدل کسب و کار

این فصل تنها با هدف تدوین شاخص‌های مهم کسب و کار در قالب بوم کسب و کار یا Business Model Canvas تدوین می‌گردد که مطالب آن به تشریح در متن طرح کسب و کار بیان شده است. در این فصل بوم کسب و کار با قابلیت ارائه نمودن و تحلیل به شکل گرافیکی بر اساس سرفصل‌های زیر تدوین خواهد شد:

  • بخش مشتریان
  • ارتباط با مشتریان
  • کانال توزیع
  • ارزش پیشنهادی
  • فعالیت‌های اصلی
  • منابع اصلی
  • شرکای کلیدی
  • جریان درآمدی طرح
  • ساختار هزینه‌های طرح
طرح های صنعتی
طرح های صنعتی

16.000.000

تومان

  • بررسی طرح کسب و کار
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • بررسی های مالی طرح
  • تحلیل مالی و سودآوری
انتخاب پلن
طرح های استارت آپی و نوآورانه
طرح های استارت آپی و نوآورانه

4.900.000

تومان

  • بررسی طرح کسب و کار
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • بررسی های مالی طرح
  • تحلیل مالی و سودآوری
انتخاب پلن
طرح های تجارت الکترونیک
طرح های تجارت الکترونیک

9.000.000

تومان

  • بررسی طرح کسب و کار
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • بررسی های مالی طرح
  • تحلیل مالی و سودآوری
انتخاب پلن